درمان سه سوته آفت دهان  با ۸ روش استثنایی!

درمان سه سوته آفت دهان  با ۸ روش استثنایی!

samira ghabeli ۲۹ مهر ۱۴۰۳
درمان سه سوته آفت دهان
()

آفت دهان نوعی زخم دهانی است که ممکن است هر کدام از ما برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده باشیم. روش های بسیار زیادی برای درمان این زخم دهانی وجود دارد اما آیا می دانید درمان سه سوته آفت دهان چه روشی است؟ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید. 

آفت دهان چیست؟

آفت دهان به انگلیسی (Canker Sore) یکی از انواع زخم های دهانی است که در بافت های نرم دهان مانند لب ها، لثه، زبان، داخل گونه، کف و سقف دهان تشکیل می شود. 

آفت دهان مشکل حادی نیست و ممکن است هر کسی آن را تجربه کند و اصولا در بازه زمانی ۱ الی ۲ هفته ای رفع می شود اما در برخی مواقع می تواند نشان از وضعیت جدی تری مثل عفونت یا حتی سرطان دهان باشد. 

اگر دهان شما هم آفت زده است و درد آن برایتان آزاردهنده شده است در ادامه  با ما همراه باشید تا روش های درمان سه سوته آفت دهان را آموزش دهیم.

عکس آفت دهان

روش های درمان سه سوته آفت دهان در خانه

روش های دارویی و ژل های مخصوصی برای درمان سه سوته آفت دهان وجود دارد اما اگر شما به دنبال روش های درمان سریع آفت دهان در خانه هستید با ما در ادامه همراه باشید. 

۱- درمان آفت دهان با عسل

عسل به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد می تواند در درمان سه سوته آفت دهان موثر باشد. عسل در کاهش درد، اندازه و قرمزی زخم های دهانی همچون آفت موثر است و از بروز عفونت های ثانویه نیز جلوگیری می کند. 

درمان آفت دهان با عسل

برای درمان آفت دهان با عسل روزانه مقداری از آن را بر روی آفت دهانی بمالید. تا درد آن را کم کند و به تسریع روند بهبودی آن کمک کند. برای افزایش اثر بخشی می توانید عسل را با مقداری زردچوبه ترکیب کنید. 

۲- درمان سریع آفت دهان با رب انار

یکی از روش های قدیمی و سریع برای درمان آفت دهان استفاده از رب انار است. رب انار به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد در درمان سه سوته آفت دهان موثر است. 

رب انار

به منظور درمان سریع آفت دهان با رب انار هر چند ساعت یک بار مقداری از آن را بر روی آفت دهانی خود بمالید. با این کار به کاهش درد و همچنین کوچک تر شدن زخم کمک می کنید. 

۳- ماست های حاوی پروبیوتیک

تا به امروز علت آفت دهان به طور دقیق مشخص نشده است. بسیاری از پزشکان بر این باور هستند که علت این نوع زخم، باکتری هلیکوباکتر پیلوری است که می تواند باعث بیماری التهاب روده و زخم معده نیز شود. به همین دلیل این پزشکان مصرف ماست های حاوی پروبیوتیک را به عنوان روشی برای درمان سریع آفت دهان معرفی می کنند. 

بنابراین شما در صورت ابتلا به آفت دهانی با مصرف روزانه حداقل یک کاسه ماست حاوی پروبیوتیک در رژیم غذایی خود می توانید آن را درمان کنید. 

۴- درمان آفت دهان با آب نمک

غرغره کردن آب نمک به درمان آفت زبان و دهان کمک شایانی می کند. در واقع استفاده از آب نمک منجر به افزایش غلظت سدیم کلرید می شود و به بهبود انواع زخم های دهانی اعم از آفت کمک می کند.

آب نمک

برای درمان سه سوته آفت دهان با آب نمک روزانه چندین بار محلول آب نمک را به مدت ۳۰ ثانیه غرغره کنید. 

۵- درمان درد آفت دهان با یخ

گذاشتن یخ بر روی آفت دهانی باعث خنک شدن زخم و کم شدن درد و سوزش آن می شود. در این صورت برای مدتی از درد و سوزش آفت دهانی دور می شوید و به راحتی می توانید غذا و نوشیدنی خود را میل کنید.

۶- درمان سه سوته آفت دهان با روغن نارگیل

از آنجا که روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است و به دلیل خاصیت ضد میکروبی بسیار بالایی که دارد نه تنها باعث درمان سه سوته آفت دهان می شود بلکه از گسترش آن هم جلوگیری می کند. 

برای از بین بردن آفت دهان می توانید روزانه مقداری روغن نارگیل بر روی زخم های خود بمالید. 

۷- مسواک بزنید

با رعایت بهداشت دهان و دندان از بسیاری از بیماری های دهان، دندان و لثه در امان می مانید. همچنین به کمک این روش آفت دهان شما هم سریع تر درمان می شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

بنابراین توصیه می شود که برای حفظ بهداشت دهان و دندان روزانه حداقل دو بار دندان های خود را مسواک بزنید و برای این کار از مسواک نرم استفاده کنید تا آسیبی به بافت دهان و زخم ها وارد نشود. 

۸- درمان سریع آفت دهان با پودر زاج

یکی از روش های نسبتا قدیمی که شاید مادربزرگ ها و پدربزرگ ها برای درمان سه سوته آفت دهان در خانه پیشنهاد می کنند، استفاده از پودر زاج است. برای درمان آفت دهان با پودر زاج، کمی از این پودر را با آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا، این خمیر را حداقل به مدت یک دقیقه روی زخم دهانی خود خود قرار دهید و سپس دهان خود را بشویید.

در صورتی که روزانه چندین بار این کار تکرار کنید، شاهد درمان آفت دهانی خود خواهید بود. طبق تحقیقات انجام شده پودر زاج به دلیل خاصیتی که دارد می تواند منجر به کوچک شدن بافت ها و خشک شدن زخم های شانکر شود.

درمان سریع آفت دهان با دارو

علاوه بر روش های خانگی داروهای گیاهی و شیمیایی متعددی برای درمان سه سوته آفت دهان وجود دارد. درمان سریع آفت دهان با دارو شامل داروهای موضعی، دهانشویه ها و در موارد حاد داروهای خوراکی است که در ادامه این داروها را معرفی خواهیم کرد:

داروهای موضعی برای درمان آفت دهان

  • ژل های بی حس کننده مثل بنزوکائین و لیدوکائین برای کاهش درد آفت زبان و دهان؛
  • ژل کورکومین برای درمان آفت دهان خفیف؛
  • ژل های ضد التهاب مثل کرم یا ژل هیدروکورتیزون برای کاهش درد و التهاب زخم دهانی؛
  • درمان سه سوته آفت دهان با ژل آفتین تنها با یک بار استفاده!
  • دهانشویه های حاوی استروئید مثل دهانشویه دگزامتازون یا دهانشویه های حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی بیوتیک؛
  • قطره میرتکس؛
ژل آفتین برای درمان قطعی آفت دهان

داروهای خوراکی برای درمان آفت دهانی

در صورتی که آفت دهانی شدید باشد، پزشک برای درمان آن داروهای خوراکی را تجویز می کند که از جمله آنها عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها، پزشک برای درمان آفت های دهانی شدید داروهایی مثل پردنیزون را تجویز می کند.
  • کلشی سین، نوعی داروی نقرس است که در موارد خاص برای درمان آفت زبان و دهان تجویز می شود.
  • تتراسایکلین خوراکی
  • در صورتی که آفت دهانی به دلیل واکنش های ایمنی باشد، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای درمان آفت سریع آفت دهانی تجویز می شود.

مصرف مکمل‌ ها برای درمان آفت دهان

در صورتی که علت آفت دهانی کمبود مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین ها در بدن باشد، می توان با مصرف مکمل های غذایی به درمان آنها کمک کرد. بهتر است با نظر پزشک مکمل های زیر را برای درمان آفت دهان استفاده کنید:

  • مکمل ‌های ویتامین B12
  •  فولیک اسید
  •  مکمل زینک 

سوالات متداول

برای آفت دهان چه بخوریم؟

مواد غذایی مثل ماست پروبیوتیک، عسل، رب انار، روغن نارگیل، اسفناج، جگر، عدس، نخود، تخم مرغ، کشمش، لبنیات، دانه ها و مغزیجات. 

برای درمان سه سوته آفت دهان کودکان چه کنیم؟

یکی از بهترین راهکارها برای درمان سه سوته آفت دهان کودکان مسواک زدن دندان ها با مسواک نرم و استفاده از دهانشویه است. همچنین گنجاندن مواد غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی هم می تواند در تسریع روند درمان نتیجه بخش باشد. 

آیا امکان درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین وجود دارد؟

بله امکان درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین وجود دارد اما برای استفاده از این شربت به خصوص برای کودکان حتما با پزشک مشورت کنید. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.