نخ دندان ارتودنسی چیست؟ انواع آن، روش استفاده

نخ دندان ارتودنسی چیست؟ انواع آن، روش استفاده

samira ghabeli ۳۰ مهر ۱۴۰۳
نخ دندان ارتودنسی
()

در صورت استفاده از دستگاه های ارتودنسی ثابت، فضای اطراف براکت ها و سیم های ارتودنسی که تا پایان درمان به دندان های بیمار متصل باقی می مانند، محل مناسبی برای رشد باکتری ها می باشند. همچنین در صورت استفاده از تجهیزات ارتودنسی ثابت ممکن است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برایتان دشوار باشد. اما جای نگرانی نیست؛ چرا که شما می توانید با خرید نخ دندان ارتودنسی و مسواک مخصوص ارتودنسی کارتان را راحت کنید. 

نخ دندان ارتودنسی چیست؟

استفاده از نخ دندان به منظور تمیز کردن فضای بین دندان ها و زیر لثه ها قبل از مسواک زدن الزامی است، به خصوص اگر بر روی دندان هایتان بریس های ارتودنسی متصل است. در این صورت می بایست در جهت رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین جلوگیری از برخی از عوارض ارتودنسی دندان مثل پوسیدگی دندان ها، بیماری های لثه ای و …. از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنید. 

نخ دندان ارتودنسی (نوع سوپر فلاس) شامل سه بخش است:

  1. یک سر سوزنی چند سانتی متری؛
  2. یک قسمت اسفنجی شکل؛
  3. و در نهایت خود نخ دندان؛

نخ دندان ارتودنسی چه فرقی با نخ دندان معمولی دارد؟

اصلی ترین فرق نخ دندان معمولی و ارتودنسی در سطح تماس هر کدام از نخ ها با دندان هاست. نخ دندون ارتودنسی معمولا سطح تماس بیشتری با دندان ها و دستگاه ارتودنسی دارد و به همین دلیل می تواند بهتر فضاهای غیرقابل دسترس دندان ها و بریس ها را تمیز کند. بنابراین ضخیم تر بودن نخ دندان مخصوص ارتودنسی اصلی ترین تفاوت آن با نخ دندان معمولی است. 

دلیل اهمیت استفاده از نخ دندان ارتودنسی چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل تاکید بر استفاده از  مسواک و نخ دندان مخصوص ارتودنسی این است که به دلیل مصرف یک سری خوراکی ها و نوشیدنی ها در طول شبانه روز، باکتری ها و اسیدها وارد دهان ما می شوند و در لابه لای دندان ها قرار می گیرند، در صورت مسواک زدن و همچنین نخ دندان کشیدن دو بار در روز این باکتری ها تا حد زیادی از بین می روند و از خراب شدن و پوسیدگی سریع دندان ها جلوگیری می شود.

از آنجا که در طول درمان ارتودنسی ثابت، بریس ها و سیم های ارتودنسی از چند ماه تا چند سال بر روی دندان ها متصل باقی می مانند، ممکن است با استفاده از مسواک ها و نخ دندان های معمولی کمی کارتان دشوار شود، به همین دلیل متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند در این شرایط از مسواک ارتودنسی و نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید، تا راحت تر بتوانید عملیات بهداشت دهان و دندان های ارتودنسی شده را انجام دهید. 

نخ دندان کشیدن دندان ارتودنسی شده

طرز استفاده از نخ دندان ارتودنسی

  1. ابتدا سر سوزنی شکل نخ دندون ارتودنسی را از زیر سیم ارتودنسی عبور دهید.
  2. دو طرف نخ دندان را روی انگشت های اشاره خود بپیچید.
  3. سپس با یک حرکت آرام و اره ای مورب نخ دندان را بین دندان ها عبور دهید. 
  4. سپس با حرکات بالا و پایین (دقت کنید که جلو و عقب اشتباه است). وقتی که نخ دندان به دندان چسبیده است، آن را به آرامی زیر لثه ببرید و این ناحیه را هم تمیز کنید.

به توصیه دندانپزشکان بهترین زمان استفاده از نخ دندان صبح ها پس از صبحانه و شب ها قبل از خواب است.

انواع نخ دندان مخصوص ارتودنسی

درباره انتخاب مدل نخ دندان مخصوص ارتودنسی حتما باید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا نخی متناسب با شرایط دندان ها و لثه های شما تجویز کند. در ادامه قصد داریم مدل های مختلف نخ دندان مخصوص ارتودنسی که ممکن است ارتودنتیست ها برای بیماران خود تجویز کنند را معرفی کنیم:

نخ دندان ارتودنسی معمولی همراه با عبور دهنده نخ

این نوع معمولا رایج ترین نوع نخ دندون ارتودنسی در داروخانه هاست که معمولا تشکیل شده از چند رشته آغشته به موم، فلوراید و مواد معطر است. 

چندین رشته ای بودن این نوع نخ دندان باعث افزایش سطح تماس با دندان می شود و کارایی آن را چندین برابر می کند. یک وسیله پلاستیکی نازک با نوک تیز و انتهایی حلقه ای شکل در این نوع نخ دندان باعث راحت تر عبور کردن نخ از بین دندان ها و بریس های ارتودنسی می شود.

نخ دندان نواری

این نوع نخ دندان بسیار شبیه نخ دندان معمولی است تنها با این تفاوت که عرض بیشتری دارد و نواری شکل است. این ویژگی باعث افزایش سطح تماس با دندان ها و کارایی بیشتر نخ دندان می شود. 

نخ دندان سوپر فلاس

بهترین نوع نخ دندان ارتودنسی همین مدل است که شامل سه بخش است: قسمت اول؛ نوک آن که پلاستیکی است و باعث تسهیل عبور نخ از زیر سیم های ارتودنسی می شود. قسمت دوم؛ نخی که حالت کاموایی و حجیم دارد و منجر به تمیز کردن بهتر دندان ها و بریس های ارتودنسی می شود. قسمت سوم؛ بخش انتهایی آن که مانند نخ دندان معمولی است. 

گیره نخ دندان

این نوع از نخ دندان ارتودنسی یکبار مصرف است که بدسته پلاستیکی دارد و در انواع شکل ها در بازار موجود می باشند. 

عکس نخ دندان ارتودنسی

سوالات متداول

آیا استفاده از مسواک و نخ دندان مخصوص ارتودنسی الزامی است؟

بله برای مراقبت بهتر و همچنین جلوگیری از بروز عوارض ارتودنسی استفاده از مسواک و نخ دندان مخصوص ارتودنسی توصیه می شود.

فرق نخ دندون ارتودنسی با معمولی چیه؟

فرق اصلی این دو نخ دندان در سطح تماس آنهاست. نخ دندان ارتودنسی ضخیم تر است و سطح تماس بیشتری با دندان ها و بریس ها دارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.