دندان غایب چیست و روش های درمان آن

دندان غایب چیست و روش های درمان آن

samira ghabeli ۳ تیر ۱۴۰۳
دندان غایب یا از دست رفته
()

دندان غایب یا دندان از دست رفته همان دندان های دائمی می باشند که به دلایلی همچون کشیدن دندان یا تشکیل نشدن جوانه دندانی، هم اکنون در دهان شما وجود ندارد و جای آن در فک شما خالی است. 

جای خالی یک یا چند دندان تاثیر منفی بر زیبایی چهره و لبخند شما می گذارد و همچنین در صورت عدم درمان سلامت دهان و سایر دندان های شما را به خطر می اندازد. بنابراین باید به دنبال راه حلی برای پر کردن جای خالی این دندان باشید. 

اگر شما هم این مشکل را دارید می توانید در این نوشتار با دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج و تهران همراه باشید تا به دلایل از دست رفتن دندان و روش های درمان این ناهنجاری بپردازیم. 

دلایل ایجاد دندان غایب چیست؟

دلایل ایجاد دندان یا دندان های غایب مختلف است که عبارتند از:

۱.     دلایل ژنتیکی

معمولا از ۶ ماهگی انسان، دندان ها به تدریج در دهان نوزاد ظاهر می شوند و رشدشان کامل می شود. اما برخی از افراد به صورت مادرزادی به دلیل عدم وجود ریشه دندان حتی در سنین بزرگسالی هم یک یا چند دندان ندارند.

البته در برخی مواقع ممکن است فرد سابقه خانوادگی و وراثتی این مشکل را نداشته باشد، اما یک یا چند دندان غایب در دهان خود داشته باشد. در موارد بسیار نادری نیز مینای دندان فرد استحکام و قدرت کافی را ندارد که باعث ایجاد دندان های مخروطی می شود. 

۲.     دلایل اکتسابی

برخی از افراد بدون هیچ گونه مشکل ژنتیکی همه دندان های خود را دارند اما ممکن است به دلایل اکتسابی یک یا چند دندان خود را از دست بدهند. از جمله دلایل اکتسابی دندان غایب یا از دست رفته عبارتند از:

خرابی و پوسیدگی دندان

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن مرتب دندان ها، به مرور زمان با تشکیل جرم و پلاک دندانی، نوعی اسید بر روی دندان ها ایجاد می شود که مواد معدنی مینای دندانی را از بین برده و منجر به پوسیدگی دندان می شود.

اگر پوسیدگی دندان به موقع درمان نشود، باعث از بین رفتن دندان می شود و شما مجبور به کشیدن دندان خود می شوید. 

عفونت و التهاب لثه

لثه از ریشه دندان ها محافظت می کند و باعث تحریک استخوان فک می شود تا در اطراف ریشه دندان ها به اندازه کافی رشد کند. 

افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی دهند یا به دلیل بیماری دچار عفونت و التهاب لثه می شوند، لثه آنها استحکام خود را از دست می دهد. 

التهاب و عفونت لثه منجر به لق شدن دندان ها و نمایان شدن ریشه آنها می شود. در صورت عدم پیشگیری و درمان این مشکل ممکن است در نهایت دندان پوسیده شود و باعث از دست رفتن آن شود.

بیشتر بخوانید: درمان عفونت دندان

ضربه و تروما

یکی دیگر از دلایل ایجاد دندان غایب، ضربه یا تروما به دندان است که ممکن است در اثر تصادفات رانندگی، آسیب های ورزشی و … به دندان، استخوان فک یا لثه آسیب جدی وارد شود و منجر به از دست رفتن دندان شود. 

عوارض دندان غایب چیست؟

وقتی که شما به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید و اقدامی برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته نکرده باشید، مشکلات زیر را برای شما به دنبال خواهد داشت:

تاثیر منفی بر زیبایی چهره و لبخند

دندان غایب تاثیر منفی بر زیبایی چهره و لبخند شما می گذارد و تقارن لبخند شما را از بین می برد؛ که این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود.

ایجاد اختلال در خوردن و آشامیدن

در صورت عدم وجود یک یا چند دندان در دهان، شما نمی توانید به خوبی غذای خود را گاز بزنید یا بجوید. همچنین در هنگام غذا خوردن یا آشامیدن قسمت خالی دندان و لثه در معرض آسیب قرار می گیرد و ممکن است مشکلاتی را برای لثه ایجاد کند.

به هم خورد نظم و هماهنگی دندان ها

دندان یا دندان های غایب و وجود فضالی خالی آنها باعث حرکت و جابجایی سایر دندان ها می شود که به تدریج منجر به هم خوردن نظم و هماهنگی دندان ها می شود. 

در واقع در صورت پر نشدن جای خالی دندان از دست رفته، سایر دندان ها به مرور به سمت جای خالی دندان حرکت می کنند. این جابجایی باعث به هم ریختگی و کج شدن دندان ها می شود که نتیجه آن مشکلات زیبایی و ایجاد اختلال در جویدن فرد می شود. 

روش ‌های درمان دندان غایب

اگر می خواهید که از عوارض دندان از دست رفته در امان باشید، باید هر چه سریعتر نسبت به درمان دندان غایب خود اقدام کنید.

روش های پر کردن فضای خالی دندان از دست رفته بسیار مختلف است. انتخاب نوع درمان این ناهنجاری به ویژگی های فکی و دندانی بیمار، سن و ترجیحات بیمار بستگی دارد. در نهایت این متخصص ارتودنسی یا جراح ایمپلنت است که بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب می کند.

از جمله رایج ترین درمان های دندانپزشکی برای درمان دندان از دست رفته عبارتند از:

 ارتودنسی دندان غایب

اولین راه حل برای درمان دندان از دست رفته، استفاده از دستگاه های ارتودنسی است. در این روش متخصص ارتودنسی به کمک تجهیزات ارتودنسی دندان، باعث حرکت دندان های دیگر به سمت فضای خالی شده و بدون اینکه نظم و هماهنگی دندان ها به هم بریزد این مشکل را درمان می کند.

در اکثر مواقع بهترین روش ارتودنسی برای درمان دندان های غایب، ارتودنسی ثابت است. 

ارتودنسی دندان از زمانی شروع می شود که رشد همه دندان های دائمی فرد تکمیل شده باشد. در روش ارتودنسی ثابت، متخصص ارتودنسی به کمک سیم های ارتودنسی فاصله ایجاد شده بین دندان ها را کم می کند. 

نکته: البته در برخی مواقع درمان ارتودنسی به منظور باز کردن فضای بیشتر بین دندان ها برای کاشت ایمپلنت انجام می شود.

در واقع مزیت اصلی ارتودنسی دندان غایب این است که فضای خالی به وجود آمده در فک بیمار بدون نیاز به جسم خارجی درمان می شود. 

ایمپلنت دندان

در صورتی که ارتودنتیست تشخیص دهد که امکان پر کردن فضای خالی دندان شما با ارتودنسی نمی باشد شما را به یک جراح فک و متخصص کاشت ایمپلنت ارجاع می دهد. 

جراح فک پس از معاینه وضعیت فک و دندان های شما، پروسه کاشت ایمپلنت را به منظور درمان دندان غایب آغاز می کند. 

 بریج دندان

در صورتی که دندان از دست رفته شما بیش از یک دندان باشد، معمولا از بریج دندانی استفاده می شود. در این روش برخلاف ایمپلنت نیازی به کاشت پایه در استخوان فک نیست. در این روش از دندان های کناری دندان های غایب به عنوان پایه استفاده می شود و به کمک پروتز دندانی فضای خالی پر می شود.

بهترین روش درمان دندان غایب کدام روش است؟

ارتودنسی دندان بهترین روش درمان دندان از دست رفته است. اما اگر فاصله بین دندان ها زیاد باشد و امکان پر کردن فضای خالی با ارتودنسی وجود نداشته باشد از سایر روش های درمانی مثل کاشت ایمپلنت، بریج دندانی یا پروتز متحرک استفاده می شود.

در واقع بهترین روش درمانی با توجه به شرایط دهان و دندان بیمار، نتایج تصاویر رادیوگرافی، وجود یا عدم وجود شلوغی دندانی، میزان بیرون زدگی دندان های جلویی و …. انتخاب می شود. 

کلام آخر

درمان دندان غایب می تواند جزء یکی از درمان های پیچیده در حوزه دندانپزشکی باشد که نیازمند تشخیص درست از جانب دندانپزشک متخصص است. 

در اکثر مواقع انتخاب اول دندانپزشکان انجام ارتودنسی دندان برای درمان دندان از دست رفته است. اما در صورتی که فضای خالی به حدی زیاد باشد که با ارتودنسی قابل درمان نباشد نیاز به ایمپلنت یا پروتز دندانی است. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.